Thursday, August 27, 2009

Pulang Ke PangkuanNya



Telah lama aku mengenali insan mulia ini. Allahyarham banyak menyuntik semangat supaya aku menjadi seorang Melayu yang sedar diri. Tetapi pagi tadi aku dikejutkan Allahyarhan Prof. Dr. Ismail Salleh telah dijemput pulang ke Sang PenciptaNya, pada jam 2 pagi. Ketika itu Allahyarham dalam penerbangan dari Beijig ke Kuala Lumpur. Jenazah arwah kemudian di bawa ke Hospital Changi, Singapura.

Aku dimaklumkan sewaktu memasuki mesyuarat editorial MPB jam 10 pagi tadi . Dalam diam aku hantar sms kepada kawan-kawan yang mengenali Allahyarham. Intan Murnira, Zohan dan Nizal. Semua mereka membalas dengan segera. Intan beritahu yang dia telah ke rumah arwah pagi tadi, antara kami Intan agak rapat dengan keluarga Dr. Ismail kerana isteri arwah, Datin Hasnah Wahab pernah mengajar subjek ekonomi di Fakulti Undang-Undang.

Semangat allahyarham terlalu kental. Cacat pengelihatan yang dialami sewaktu zaman kanak-kanak sedikitpun tidak mematah semangat sehingga menjadi pakar ekonomi tersohor. Bukan setakat di negara ini, malah melangkaui sempadan.

Kali terakhir aku menemuramah allahyarham dua tahun lalu, ketika itu aku menjadi pengacara rancangan Hujah.

Prof, semangatmu akan tetap hidup pada jiwa kami.

Al Fatehah...

2 comments:

  1. Sama-sama kita banyak membacakan al-fatihah

    ReplyDelete
  2. Salam

    Tajuk rasanya perlu ditulis "pangkuan-Nya".

    Lukman

    ReplyDelete