Friday, August 7, 2009

Sekadar Puisi

Hampir setahun aku karang puisi ini. Ia menceritakan betapa hati, harapan dan cinta aku dipermainkan seseorang. Apapun aku hargai setiap detik dan masa yang dilalui walaupun bagi si pelaku, aku hanya randik untuk memenuhi jarum waktu.
KALAU
Kalau ku pergi
Jangan dicari
Selama ini aku menanti
Tetapi kau tidak peduli

Kalau aku mati
Jangan ditangisi
Kerana sudah puas
Aku disakiti

Kalau aku dikebumi
Jangan dinesani
Kerana sewaktu hidup
Aku tak pernah dihargai

Kalau ada secebis kenangan
Kau katakan pada bulan
Pada awan dan mentari
Insan ini pernah dipersiakan

Kalau kau pandang tanah
Katakan pada bumi
Yang dulu kau berjanji
Sehidup semati

Kalau aku hadir dalam mimpi
Jangan dikesali
Kerana itu bererti
Aku semakin menjauhi.

Kalaupun kau rasa ingin menangis
Tak akan memberi erti
Kerana aku telah berada
Di alam abadi
RAA

PAR'E HIDUP

Di kala kau tersenyum aku menangis
Di kalau kau gelak aku meratap
Adakah ini hukum alam
Atau aku yang silap

Mengapa perhitungan aku khilaf
Mungkin kifayat dosa lalu
Atau karmanya begitu

Aku keliru
Pada perjalanan bernama kehidupan
Dalam mencari mencari arah aku terjah

Hidupku bukan minta simpati
Jauh sekali mengemis diri
Biar kekosongan tidak terisi
Bertiang maruh berpasak harga diri

Mungkin benar kata pujangga
Cinta ada di mana-mana
Biar di lorong hitam
Jua terselit nur cinta

Bolehkah ku hidup tanpa cinta
Kerana cinta pernah buat ku bahagia
Cinta dullu mengulitku bak di syurga
Tetapi kini...
Sisa cinta menyiksaku
RAA

No comments:

Post a Comment