Friday, August 7, 2009

Nasi Dagang

Nasi Dagang Terengganu. makan dalam pinggan lama yang sempat aku selamatkan ketika 708 hendak dirobohkan. Terasa macam tahun 50an

Sebenarnya susah hendak dapatkan Nasi Dagang Terengganu yang rasanya sama seperti dari negeri asal. Memasaknya bukanlah sukar sangat cuma, ada peraturan dan tidak ada jalan pintas. Jika tidak ikut, memang rasanya tidak akan menjadi.

Proses bermula dengan mencari ikan tongkol. Orang Terengganu panggil ikan aye. Kena rebus satu hari satu malam dengan asam keping, garam dan gula melaka. Kuahnya pula tidak boleh ditumis, sebaliknya dimasak perlahan selama 8 jam, sehingga hitam dan pekat. Beras pula perlu direndam 8 hingga 9 jam. Dikukus dua kali dan terakhir baru disiram santan pekat.

Aku tahu mengadun sendiri rempah, tanpa membeli yang segera. Satu resepi yang saya sempat warisi dari keluarga kami. Aku masih gunakan periuk tembaga dari istana, yang berusia 130 tahun lebih, supaya dapat" feel" macamana nenek moyang kami satu ketika dahulu menyedia dan menghidangkan santapan di istana.

Paling penting bila memasak saya tidak mahu "authentic" lari. Tidak ada jalan pintas. Jadi aku kena masak ikut prosedur, sebagaimana sepatutnya. Walaupun tidak sesedap air tangan keluarga aku, sekurang-kurangnya rasanya tidak banyak lari.

Bila dah kenyang aku tersengih teringat kisah Boris dan Gaspard yang teringin makan nasi lemak sewaktu cuti Krismas di Switzerland tahun lepas. Dari Paris mereka bawa ikan bilis, cabai dan bawang, terlupa satu bahan penting. Bila sampai di Bern mana ada kedai jual asam jawa. Untuk ganti dia letakkan sos tomato, untuk buat sambal ikan bilis. Mana jadi?

Oh ye masa aku di Paris, harga sepinggan nasi lemak, 12 Euro. Sebab teringin sangat aku makan dengan Gaspard dekat Malaysiana Restaurant di Paris de Nord. Dua orang makan dah jadi 24 Euro, cuba kali dengan 6....mahal giler. Teh tarik 3 Euro..tu pun gelas kecik jer.

1 comment:

  1. Ke Paris dan Switzeland. Mesti best kan. Aku ke parit je la. Ada beza ke nasik dagang Trengganu ngan nasi dagang Kelantan?

    ReplyDelete