Thursday, August 6, 2009

Darfur


Aku masih kehilangan thumb drive tugasan ke Darfur. Tetapi sebelum itu ada aku burn cd untuk diberi kepada member. Malangnya gambar aku tak banyak, yerlah tak ada alasan aku nak bagi gambar aku kat dia orang.


Gambar ini sewaktu tunggu transit di Kaherah untuk ke Khartoum, kami pusing-pusing di Khan Khalili sempat ziarah masjid Saidina Husin.



Santapan di Pasar Kambing, memang sedap. Cara penyediaan yang mudah, sembelih, lapah, panggang dan ngap. Di sini pertama kali aku kenal gargil....rocket herbs. Bagus untuk kencing manis, darah tinggi dan pastinya untuk tenaga lelaki.


Murni dan begitu mendalam budi bahasa, di sebalik kepayahan mereka sanggup menghidangkan kami kopi Arab yang begitu lazat.

Pasar di Bandar Nyala, tiada apa yang teratur tetapi roti yang paling baik dan sedap aku jumpa di sini.


Tabung Dapur Untuk Darfur mendekatkan hati rakyat Malaysia dengan saudara seagama yang berada jauh di Sudan. Pelancaran tabung ini, memberikan aku impresi negatif terhadap Mawi, tidak mahu cakap banyak bagi aku, budak kampung tu sebenarnya tidak sedar diri dan berlagak. Kau siapa nak cakap ala-ala Sultan Johor?

Masjid al Huda dibangunkan hasil sumbangan rakyat Malaysia. Selain itu ia turut menempatkan rumah anak yatim. Masa ini aku jumpa NGO dari Turki. Yang best aku jadi cameraman untuk dia orang. Tolong menolong.

Buat pertama kali aku melakukan ibadat korban aku dalam hidup aku di sini. Tidak mahal USD 50. Semasa mereka sembelih aku tidak pandang ngeri.



Bukan mudah hendak hantar story dari Darfur. Line internet haram tak ada. Telefon mahal beb, tetapi apapun tugasan ini akan menyimpan saat manis sampai ke akhir hayat, walaupun sesetengah pihak membutakan mata yang aku adalah perintis projek ini. Kesudahannya, lembu punya susu, sapi dapat nama. Lumrah alam...............

1 comment:

  1. Ini yang mahal dalam blog engko, Banyakkan lagi gambar-gambar sepanjang tugasan engko kat luar negara. bestnya

    ReplyDelete