Thursday, August 13, 2009

Kemaruk

Semakin dekat Ramadan semakin kemaruk selera aku. Secara tetiba teringat asam gumpal. Satu manisan yang jarang ditemui. Dulu kami selalu pesan daripada Che Nik yang pernah bekerja di rumah 708, dia mempunyai kemahiran. Kami tahu yang Che' Nik warisi resipi daripada moyang saudara kami, Tok Alang. Setiap kali menelan asam gumpal aku akan teringatkan kecantikan dan keunggulan arwah Tok Alang @ Hajah Dayang. Memang terpegun, bukan sahaja rupa paras tetapi budi bahasa. Arwah pangkat cicit al Marhum Long Senik Mulut Merah@ Sultan Muhammad Kelantan.



Tidak terkecuali Rojok Betik. Memang sedap cicah dengan kerepok keping. Minum pulak kopi O. Bila tanya dalam adik beradik aku rupanya tidak ada seorang yang pandai buat. Aduh...pupuslah resepi. Rojak ni menjadi hidangan petang yang biasa dijual bersama ikan celup tepung atau goreng pisang. Teringat Kedai Timoh, belakang SMAASZA Ladang. Selain mee goreng yang sedap rojok diapun peeehhhhh.






Ini dia nekbat. Dulu aku selalu ajuk orang sengau. Dia tak boleh sebut perkataan ni dengan betul. Tu zaman jahat dan jahiliah. Kuih ini satu kemestian di 708 sama ada untuk berbuka atau bersahur. Favourite arwan Wan. Rasanya sejak Wan meninggal aku tak sentuh langsung kuih ni, sebab bagi aku, sirap kuih ni hanya air tangan Wan yang terbaik. Aku rindukan arwah Wan, kerana di saat akhir hidup, akhirnya Wan menerima kehadiran aku. Biarlah 708 tinggal tapak dan telah dijual, sedikitpun kenangan aku dengan Wan tidak akan pudar.

Aku risau, semakin maju, bertamadun dan kehidupan yang semakin selesa, resipi tradisi khususnya milik keluarga kami, semakin pupus. Lihatlah kuih tepung pelita, apam berkuah dan rempah ratus. Selepas Wan dan generasi yang sebayanya meninggal, mereka membawa bersama rahsia yang pernah menjadi hidangan istana dan bangsawan.

Tiada siapa lagi yang tahu buat rempah nasi minyak, kuzi, inti murtabak, baulu berlauk dan opal (kuih ni unik sikit, macam murtabak tapi kecik-kecik, pakai banyak minyak sapi. Favourite aku) yang tahu buat Mok Ku Wook, tapi beliau sedang uzur. Banyak resepi keluarga kami masih dia simpan. Ayam masak merah dia...............wowwwwwwwww sedap sampai ke tulang.



Bukan sahaja resipi masakan yang pupus, tetapi kemahiran bertukang juga menerima nasib yang sama. Dalam entry sebelum ini, aku ceritakan siapa yang memperkenalkan Perahu Pinis ke Terengganu. Kami yang mewarisi darah itu, sekadar mampu menengok. Aku dan mereka yang sebaya serta generasi selepas ini, dari satu segi sudah terputus dari tradisi.

Apapun, setiap kali terpandang perahu pinis @ pinas, perasaan aku melonjak untuk belayar meredah lautan. Tetapi semangat sahaja tidak cukup. Gambar di atas, menunjukkan betapa cantiknya perahu pinas yang telah diberi sentuhan Melayu.

No comments:

Post a Comment