Wednesday, August 5, 2009

Begini Jadinya

Dua hari lepas bagaikan gugur tangkai jantung bila mengetahui seseorang yang rapat dengan aku semasa belajar, kini berada di salah sebuah penjara di luar negara. Lebih mengejutkan dia menjalani hukuman penjara seumur hidup.

Terima kasih Kay kerana menyampaikan berita ini, itupun selepas aku bertanya ke mana junior sorang ini. Selama 10 tahun, aku tercari-cari ke mana ARO. Aku juga silap kerana sepanjang tempoh berkenaan tidak bertanya sesiapa apa sebenarnya berlaku. Aku sangkakan dengan iq yang tinggi dan bakat yang terserlah dia sudah "mastership" dalam bidang yang dipelajari. Mengapa aku culas kepada mereka yang pernah berbakti kepada aku.

Kay, aku tidak akan dapat melupakan watak kelakarnya sewaktu kita menunggu bas di depan bangunan FSKK. Ketika itu, dia datang dari belakang dan berlagak menepung tawar . Walaupun jodoh kita tidak panjang, gelagat ARO sentiasa wujud dalam ingatan.

Dia pernah belajar di bangunan ini. Kami tahun 4 dia tahun 1.


Aku panjangkah harapan kepada DIA, agar selepas raya nanti berpeluang menemui ARO. Aku lencongkan destinasi percutian, semata-mata untuk berjumpanya, sekurang-kurangnya sekali sebelum aku menutup mata.

Perpustakaan Tun Sri Lanang, tempat ARO selalu menyakat aku dan kadang-kadang menceritakan masalah keluarga.

Siapapun ARO, aku tetap menjadi abang dan kawan, dunia dan akhirat. Bila dihitung conggak, sudah 14 tahun kami tidak bersua. Dulu aku menjauhkan diri daripada kenalan kerana membawa diri dek masalah peribadi. Lantaran itu kami terputus hubungan. Tidak dapat aku nafikan, dengan keadaan dia sekarang, simpati aku mencurah-curah. Dan kedatangan Ramadan membuatkan aku merindui telatah nakalnya, teringat semasa lepak di TSL, dialog " Abang tak payah gi pasar Ramadan nanti saya belikan kuih".

Senikata lagu dendangan Jamal Abdillah, membulatkan tekad aku untuk berjumpanya, walau dengan apa cara sekalipun. Semoga usaha yang telah aku gerakkan sejak dua hari lalu mendapat respon daripada member-member yang berada di negara berkenaan.



Sendiri

Menempuh hidup
Tiada berayah tiada beribu

Sendiri aku berjalan
Tiada harta menjadi bekalan


Belum pernahku kesali hidupku
Lahir kedunia pun begitu

Suka dukaku tanggung sendiri
Dengan ketabahan hati

Mana saudara manakah teman teman
Disaatku memerlukan

Kepalsuanmu makin menjadi nyata
Kemesraan sementara

Sendiri
Kadang menyiksakan
Kerna tiada teman bicara

2 comments:

  1. Aku turut simpati walaupun aku tak kenal siapa dia

    ReplyDelete
  2. bang aku nak ikut jumpa aro kalo sudi nak ajak lerrr....

    ReplyDelete