Wednesday, September 30, 2009

Legasi

Aku bersyukur, sebahagian suku sakat aku mula melakukan usaha untuk menghidupkan semula seni tradisi Terengganu. Paling penting ia mampu menyelamatkannya daripada terus pupus ditelan zaman. Bagi yang berkemampuan usaha secara individu telah digerakkan. Setiap kali pulang, aku akan lepak dan memerhatikan sebarang kerja yang dibuat. Sebelum ini, maman telah pindahkan meja kerja ke ruang ini> Ia bagi memudahkan pemerhatian dilakukan.

Apapun 708 tetap sentiasa di hati. Rumah lama itu terlalu istimewa. Selain banyak kejadian misteri, rumah berbentuk Potong Belanda itu, amat nyaman. Sebahagian strukturnya yang terdiri dari kayu cengal berusia lebih 130 tahun. Ia merupakan bekas istana yang terpaksa dipindahkan, selepas kawasan berkenaan diwakafkan menjadi Sekolah Menengah Agama (A) Sultan Zainal Abidin. Bangunan batu masih wujud dan terus terpelihara di kawasan itu. Yang best aku sendiri bersekolah di situ...

Rumah yang dibeli dan dibina semula ini, sedikit sebanyak mengubat kerinduan aku pada 708, terutama di bahagian dinding di sebelah luar, tingkap dan bentuk bumbungnya.

Fatimah memang jiwa mung Melayu abih, walaupun mata biru dan rambut mung perang. Kelah ahhh..Ali bangga dengan usaha yang dilakukan. Boleh tumpang sekaki......

Pembahagi bilik ini dipanggil Janda Berhias.

Masyarakat lama Terengganu panggil bahagian berukir "sobek"

Cantik dan penuh dengan kehalusan seni, pemidang yang dibeli dari rumah lama di Kuala Berang

Dinding ini seakan 708...aku rindukan rumah lama itu.

Ukiran di lambor @ beranda

Bila ramai berkumpul ruang ini paling "happening"

No comments:

Post a Comment