Thursday, September 24, 2009

Pick & Brew

Keadaan kecoh sebaik aku meletak kereta di bawah rumah. Beberapa langkah aku menanya Achee yang berdiri di sebalik gril.

" Ada apa, auntie ramai guard".

"Entah atas ada kecoh". Jawab Achee dengan eleng kepala.

Aku cuak rumah siapa jadi mangsa kali ini. Tidak ada lain yang berpinar di otak kecuali fikirkan kes pecah rumah terutama pada musim perayaan.

Sampai di tingkat satu aku bertanya, kepada guard.

"Ada orang pengsan dalam rumah, ni house mate dia". Jawab pak guard @ tok misai.

"Saya keluar tidak bawa kunci, kawan saya kurang sihat, saya rasa dia pengsan. Abang ada hammer?, dengan nada cemas mamat ini menanya.

"Ikut abang ke rumah".

Aku berlari pantas naik ke rumah di tingkat lima. Tanpa berlengah terus buka tool box ambilkan penukul.

Aku bersama pak guard berhempas pulas dalam 15 minit cuba pecahkan pintu dan gril. Akhirnya berjaya. Sebagaimana dijangkakan, mamat sorang lagi pengsan dan tersembam. Dia berada dalam keadaan mamai.

Aku tanpa berlengah suruh telefon segera ambulans. Aku lihat mamat ni gemuk semacam dan bernafas tercungap-cungap. Aku baringkan dan alaskan kaki, supaya oksigen lebih banyak ke kepala. Dalam keadaan yang cemas, mamat yang terbungkam ni boleh rayu tidak hendak pergi ke hospital. Aku bagi isyarat kepada member dia yang panik semacam, yang dia perlu dihantar segera. Aku rasa dia macam kena mild stroke.

Sejurus selepas itu ahli keluarga dia sampai dan aku berikan pendapat sebelum balik ke rumah, yang keluarganya perlu berkeras, hantar ke hospital. Si abang mengangguk. Selepas itu aku beredar balik ke rumah. Sebenarnya aku tidak pernah bersembang dan bertegur sapa sebelum ini, mungkin kerana kesibukan dan aku adalah aku.

Balik ke rumah, banyak perkara yang aku fikiran. Perkara yang sama mungkin berlaku kepada aku. Lebih dari itu, aku tinggal keseorangan. Jika apa-apa berlaku tiada siapa yang tahu, berserah saja kepada Allah.

Sebenarnya, di hari raya ke lima, aku masih tidak ke mana-mana. Tiada sebuah rumahpun aku ziarah dan beraya. Dua hari sebelum raya Intan dah hantar sms, ingatkan aku rumah terbuka dia 3 hb depan di Sungai Long, Kajang. Tidak cukup dengan itu, dia telefon dan macam murai tercabut ekor aku kena bebel.

Sejak keluar rumah pukul 1.15 petang, aku menghabiskan masa di MPH One Utama. Sebelum itu aku ke Kluang Station. Jemu di MPH aku menghabiskan secangkir kopi Sumatera bersama croissont di Pick and Brew. Aku duduk puas-puas, sambil memandang ke Penchala Link. Semua perasaan bergelodak. Di sudut itu, di kerusi itu dan kopi itu, menjadi kelaziman aku membawa diri. Bermonolog tentang diri sendiri.

Aku tidak akan ke mana-mana walaupun mengambil cuti panjang. Atas nasihat yang diberikan, aku terpaksa batalkan hasrat ke luar negara. Kali ini aku tidak mampu berkeras kepala atau ikut rentak diri sendiri. Ia untuk kebaikan aku. Sesekali bergenang air mata apabila teringatkan sesuatu yang merenggut kalbu.

Panggilan Amid, mengejutkan aku dari lamunan. Aku diberitahu yang Boyeh tidak jadi balik ke Malaysia bulan depan. Ia membuatkan aku terkulat. Sebaliknya Amid ajak aku ikut dia balik ke Perancis 23 Disember ini. Aku tersenyum. Sukar untuk berjanji dalam keadaan sekarang. Apatah lagi pada tarikh itu, aku telah mengatur temujanji....

Lamunan aku berakhir apabila teringat supplement yang aku perlu dapatkan dari GNC. Dua jenis makanan tambahan membuatkan duit aku terbang lagi RM 300. Ia tidak dapat ditolak kerana menjadi satu keperluan dalam keadaan sekarang.

Dalam usia menghampiri 40 an, stamina aku masih menyamai mereka yang berusia 22 tahun. Aku bersyukur kerana dengan gaya hidup sihat, ia memberi pulangan tetapi ia bukan bererti aku bebas dari penyakit. Risikonya masih ada.

Dari One Utama aku ke The Curve. Tidak lain kalau bukan ke Harvey Norman. Aku perlu dapatkan sesuatu di situ, sebagaimana yang dinasihatkan.

No comments:

Post a Comment