Wednesday, September 23, 2009

Biarkan

Hari ini, sudah 4 hari umat Islam menyambut Hari Lebaran. Pada hari pertama dan kedua, aku bekerja walaupun keadaan tidak begitu mengizinkan. Di hari ketiga aku mula bercuti untuk dua minggu. Balik saja kerja pada Hari Raya kedua, aku tertidur selepas Maghrib dan aku terjaga pada jam 11 pagi keesokan harinya. Bukan lagi tidur. Itu namanya membuta.

Aku penat, otak dan fizikal aku mempunyai batasan. Tidak selamanya boleh diperah. Kesudahannya selepas tiga hari aku tidak ke mana-mana, terperap di rumah sambil makan dan baca buku. Bila aku jeling, banyak lagi buku di rak yang belum dibaca.

Saat bersendirian, dalam satu segi memberikan 1000 kekuatan dan dalam satu segi lain, kesunyian itu membunuh. Kerana itu, aku lakukan pelbagai perkara bermanfaat tatkala jiwa mula merasa ke arah itu. Sesekali aku diterjah pertanyaan, mungkin juga aku menghembuskan nafas dalam keadaan sendirian + sunyi. Ohhhh segalanya aku berserah pada apa yang tertulis di Loh Mahfuz.

Apa yang aku lakukan sekarang, cuba melengkapi masa cuti yang panjang. Saat aku akan berkelana keseorangan. Sekali lagi perasaan itu datang. Mengapa ya, sering wujud pertanyaan itu dalam diri?

Nun jauh terawang di Eropah, aku merindui musim dingin, melihat daun-daun keguguran. Aku impikan saat-saat indah menikmati secangkir coklat panas sambil dikelilingi si mata biru, hazel dan hitam.




Oh Paris, kota romantis....mampukah aku penuhi undanganmu untuk tahun ini. Amsterdam, kota kenikmatan, dinginmu sememangnya menghangatkan.



Biarkan tatkala kedinginan dan di saat keheningan pagi hari aku terus diulit angan.

2 comments:

  1. bestnya tempat-tempat ni, kalau aku mampu mau saja aku ke sana

    ReplyDelete
  2. q ikut gabung y, berbagi untuk jadi yang terdepan buat semua

    ReplyDelete