Wednesday, February 17, 2010

Hilang Tak Berganti


Lagi bangunan lama di Terengganu dirobohkan. Kali ini yang menjadi mangsa, sederet rumah kedai yang setentang dengan Pasar Kedai Payang. Bangunan batu yang berusia lebih 120 tahun.

Dengan angkuh, 35 kedai di bangunan dua tingkat itu dirobohkan walaupun mendapat bantahan ramai peniaga di kawasan tersebut.

Apa hendak jadi dengan pemikiran ahli politik terengganu. Kejahilan sejarah dan akar umbi membunuh warisan bangsa. Mereka lupa yang pembangunan bukan bererti meroboh benda lama dan menggantikan dengan yang baru. Bangunan kedai batu di Chabang Tiga, lenyap. Jalan Patani hilang, Kampung Daik tinggal lesap, Kampung Aur pupus.

Nyata Menteri Besar, Datuk Mohd Said, mengulangi kesilapan Idris Jusoh lakukan. Dulu pembinaan apartment di Ladang Sekolah meranapkan rumah kaum keluarga aku yang mempunyai keunikan tersendiri. Satu ketika dulu kami pernah berada dalam lingkungan istana dan rumah di kawasan itu, sebahagiannya mempunyai kaitan dengan keluarga bangsawan Riau-Lingga dan Pahang.

Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said dalam kenyataan akhbar sebelum ini berkata, tindakan meroboh bangunan tersebut penting agar bangunan usang dan uzur tidak lagi mengisi pemandangan di Kuala Terengganu. Bagi aku, ia satu kenyataan orang yang mata buta sebelah, tidak melihat subjek dalam bentuk estatik. Bodohkan dan secara terus terang MB Terengganu menggambarkan dia tidak mempunyai semangat jatidiri. Bukan mengutuk, tapi itulah hakikatnya.

Banyak kenyataan yang dibuat sebelum ini, menggambarkan tindakan yang tidak bijak. Aku tidak faham apa yang dia belajar di USM dulu. Mungkin dulu masuk u atas kuota Bumiputra, kemudian ceburi politik, bernasib baik dan dilantik jadi MB.

Sampai bila berdiam diri melihat warisan Terengganu terus diratah kebuasan nafsu segelintir pemimpin politik? Banyak sekali tempat lama yang mempunyai nilai sejarah di Terengganu, khususnya Kuala Terengganu terbiar. Mungkin ramai yang masih ingat pokok Pauh depan kedai Yamada, depan stesyen bas sekarang, apa dosa ditebang sedangkan pokok berkenaan berusia lebih 100 tahun. Di situ terdapat makam kerabat dan pembesar tetapi dibiarkan sehingga tidak berpagar.



Kenangan tersendiri di Kuala Terengganu yang dulu cukup indah dan menarik sedikit demi sedikit semakin hilang atas nama pembangunan. Lihatlah apa jadi dengan Pulau Duyung dan Pulau Wan Man.

Aku percaya untuk cemerlang, Terengganu perlu dipimpin mereka yang berkaliber dan berwawasan. Bukan tiada pemimpin boleh diketengah tetapi budaya peteh keting amat dasyat. Aku yang tidak berminat berpolitikpun, merasa tempias. Mentaliti memandang lekeh pada orang lain masih menguasai sebahagian besar mereka yang dipilih memegang kuasa.

Yang berkenaan lupa, Terengganu perlukan sentuhan mereka yang berada di luar dan bersifat terbuka dengan mengenepikan sikap "gong"untuk terus bersaing. Paling penting, pentadbiran Terengganu pernah cemerlang di bawah nenek moyang kami. Ia dilakukan tanpa merosakkan budaya Melayu, sebaliknya memperkaya apa yang ada. Lihatlah...bagaimana pemindahan teknologi perahu Pinas yang dimiliki masyarakat Brittany di Perancis, dibawa ke Terengganu. Ia pernah menjadi negeri termaju ketika itu. Malangnya itu cerita lebih 150 tahun dulu. Dengan latarbelakang beliau, pada masa tu di mana agaknya keluarga Mohd Said..... fikirlah sendiri.

1 comment:

  1. tak lama lagi kampung ladang & tanjung hnya tinggal nama ........ byk kenangan indah d rumah arwah nenek d kg ladang :(

    ReplyDelete