Tuesday, February 16, 2010

Senam dan Diet

Sejak balik dari tugasan di Selatan Thailand, aku tidak ketepikan rutin harian. Senaman dan diet. Pemakanan aku lebih kepada bijirin protein dan buah-buahan. Selepas hampir sebulan, ia banyak membantu. Selama 2 minggu kebelakangan ini aku berjaya kekalkan berat badan di bawah 67 kg. Ada 500 gram lagi yang perlu aku kurangkan.




Keputusan ini, aku ambil semalam. Aku berpuas hati kerana banyak perubahan berbanding bulan sebelumnya. Ada lemak 200 gram lagi yang perlu aku bakar. Ini mesti di bahagian perut. Selepas berat badan turun, aku kena tumpukan bahagian itu. Tetapi ia perlu dilakukan dengan berhati-hati, jangan sampai tidak boleh bangun, nanti naya sebab bulan depan ada perancangan cuti panjang. Kesakitan tulang belakang aku sekarang memang di tahap minimum. Ia bukan sembuh sepenuhnya. Jadi aku sentiasa beringat, jangan belasah sembarangan. Dah serik terlantar di hospital.

Tadi aku work out di gym dalam 1 jam setengah. Dapat bakar 550 kalori. Selepas jumpa member masa belajar di UKM, dekat Bangi aku pergi berenang. Dapat 20 laps atau lebih kurang 350 kalori.

Tidak puas hati, aku sambung lagi di gym. Tetapi badan dah rasa penat. Sebenarnya aku tidak lunch hari ni. Aku terlupa. Sebab sebelum tu breakfast di O'Brien. Semasa jumpa bekas agen insuran aku cuma minum kopi o. Kemudian work out macam nak giler. Aduh nasib baik tidak pengsan.

Selepas jam aku 9 malam, otak aku dah beri signal nak makan nasi lemak, hatipun desak benda yang sama, nasi lemak, perutpun kata teringin nasi lemak. Tanpa fikir panjang aku ke The Curve. Lokasinya, Uncle Lim. Ketika memasuki parkir, pandangan aku terjojol pada gelagat beberapa anak muda yang mana ada antara mereka aku kenal. Ralit juga perhatikan gelagat"urban".

Lupakan mereka. Itu semua tidak menjejaskan selera aku. Nasi lemak oh nasi lemak. Ketika ingin menyuap aku teringat pesan Kevin Zahari, bekas instructor Akademi Fantasia, kita boleh makan apa yang kita suka tapi ada syaratnya. Kenalah bakar semula kalori tu. Sambil tu aku terus ngap....esok masih ada, tapi sempat ker nak bakar 850 kalori?

No comments:

Post a Comment