Sunday, December 27, 2009

Akan Tiba Nanti

Tiga minggu dari sekarang, aku bakal menyambut ulang tahun, seperti sebelum ini angka demi angka akan terus menongkah. Di sebalik kedatangan hari itu, aku tahu yang kematian selalu 'hampir' dalam hidup. Tetapi renjatan yang menginsafkan seperti air pasang, sekejap datang dan pergi. Keinsafan hanya sekadar di gigi air.

Bagi yang ditinggalkan tidak mungkin ada penawar bila ada sebuah kematian. Melainkan tuhan melenyapkan kesedihan itu dan memadamkan episod duka sedikit demi sedikit. Tapi parutnya akan tetap ada sampai bila-bila.

Tetapi mungkinkah itu akan dilalui mereka yang akan aku tinggalkan? Masih adakah insan yang mempunyai perasaan sayang terhadap aku. Jika ada, biarlah waktu yang menentukan. Walhal di kala dijemput pulang, aku kempunan.

Kebelakangan ini apabila ada saja saudara mara, rakan kaulan yang pulang. Ia mengetuk pintu hati dan mengenta naluri bahawa kematian itu semakin tiba. Di usia semakin bertambah dan menghala ke senja, saat-saat itu semakin hampir, tetapi aku berterusan menjadi 'si alim yang jahil' .

Natijahnya, aku masih bermimpi di siang hari dan diulit nikmat dunia sementara ini.Begitu banyak tanda peringatan yang dikirimkan, lihatlah rambut yang semakin kurang dan mula memutih tetapi bisikan syaitan senantiasa membuat hati mati dan seolah-olah aku menongkah dunia.

1 comment:

  1. Apabila menginatkan kehidupan di sana rasa sikitnya amal kebaikan yang sudah dibuat.
    Namun nikmat dunia selalu mengaburkan mata hingga terpesona dengan nikmat dunia yang tidak pernah habis.
    Entah la kadang-kadang rasa takut itu silih berganti datang, namun hati ini terus keras walaupun tahu azabnya yang tidak tertanggung oleh kita.

    ReplyDelete