Monday, December 14, 2009

Sekalung Budi Segunung Intan

"Kami semua sayangkan Ali. Kenapa terlalu mengasingkan diri daripada orang lain. Ali tahu tak kita tidak pernah lupa terutama bila ada gathering. Macamana kita sayang Boyeh macam tu kita sayang Ali. Kita semua ada. Ali suka memberi kenapa enggan menerima kami".

Dengan pelat Perancis dan slang Terengganu yang kuat, Amid cuba menyuarakan pandangan terhadap aku. Kata-kata yang terpacul sewaktu kami berdua makan tengahari di Sushi King dekat One Utama siang tadi. Kalimah demi kalimah terus mengetuk tangkal hati. Banyak yang perlu aku ulas. Tetapi biarlah beberapa andaian berpanjangan kerana sebahagian jawapan akan terus terkunci.

Selepas 6 bulan bercuti di Malaysia, Amid perasan, aku payah didekati.Dengan tempoh setengah tahun berada di sini. Dia cuba melestari aku kerana ini tempoh paling lama kami berada berdekatan selepas Amid dihantar bersekolah ke Jesuit School, Paris ketika berusia 12 tahun. Pada madahnya terselit pujukan daripada ahli keluarga yang lain dan dengan hikmah aku cuba memberi jawapan.

"Ali telah tempuh pelbagai kesukaran. Bahkan sehingga sekarang ia berpanjangan. Tahu tak, segala apa yang dilalui adalah pilihan sendiri. Ketepikan soal jodoh. Alam pekerjaan yang Ali ceburi membahagiakan tetapi manusia di sekeliling terlalu hipokrit.

Nampak urban, tapi hasad dengki, terlalu teruk. Peribadi Ali banyak diserang dan dikutuk walaupun tidak campur hal dia orang.

Maknanya dia menilai orang lain dari sudut itu. Bukan dari segi kerja. Tahu tak gaji ni kalau nak kira tak sampai 1000 Euro. Ali suffer sangat.

Tetapi Ali tak mahu orang lain tahu terutama ahli keluarga dan orang yang rapat rasa perit yang ditanggung. Ali bukan sahaja menanggung beban fitnah dengan pelbagai kerenah manusia sekeliling tetapi beban yang pelbagai.

Biarlah Ali bertanggungjawab pada diri sendiri. Ini pilihan dan Ali akan terima. Dalam banyak perkara kita kena positif walau macamana susah. Kalau matipun Ali puas kerana dah enjoy setakat yang termampu tanpa menipu atau mengainaya orang lain. Biarlah orang kenakan Ali, dah biasa sangat kena tipu. Apa nak buat".

Makan tengahari kami dua beradik terpaksa dihabiskan awal kerana FBI telefon yang casting yang aku buat dua hari lalu tertinggal satu scene.

Sewaktu beredar aku memperkenalkan Amid dengan bini baru aku yang diletakkan dekat OU. Sebelum pergi seperti biasa Amid peluk dan membisikkan sesuatu dalam bahasa Perancis.

"Soyez fort nous vous aimons".

Kata yang ringkas dengan makna semoga mempunyai ketabahan yang kuat kami semua sayang, membuat mata aku berkaca. Terima kasih kerana mula memahami dan cuba membawa aku pulang ke ganggang.

1 comment:

  1. life must go on

    mana bini barunya nak tengok jugak ni

    ReplyDelete