Monday, December 7, 2009

Mabuhay

Selepas dua bulan, aku kembali lagi ke Manila, tetapi bukan atas nama kerja. Sebaliknya ada beberapa urusan yang menjadi tanggungjawab peribadi. Kunjungan kali ini ibarat serampang dua mata. Selain berbelanja dengan ala kadar, aku perlukan ruang untuk diri sendiri.

Cuba berpijak pada realiti terutama di usia yang menghampiri permulaan dewasa. Ramai yang melihat kemiskinan sebagai penderitaan. Tetapi berapa kerat dan kerap ia dijadikan satu madah untuk muhasabah diri. Tidak perlu berselindung terutama di usia menjelang 40 tahun, aku tiada lagi perasaan cinta sama ada untuk menyintai atau dicintai. Cukuplah ia merobek masa lalu. Untuk hari selanjutnya aku mampu hidup tanpa istilah itu. Alangkah besar makna, jika ruang berkenaan diagih kepada mereka yang memerlukan, dalam ertikata mudah ia bukan lagi tertumpu kepada individu, tetapi kelompok tertentu, yang lebih memerlukan aku.

Untuk aktiviti dan tugasan lasak, aku selalu membawa beg galas Deuter 80 liter ini. Ia mampu memuatkan pakaian untuk tempoh 2 minggu.

Aku tidak janggal sendirian, bahkan ia satu kepuasan.


Ramai yang tahu aku mempunyai minat merakamkan sayap kapal terbang, ada sesuatu yang menarik.



Kalaw Avenue, aku rakamkan dari bilik hotel. Masih ada kehijauan. Kunjungan kali ini bernasib baik kerana musim taufan baru saja berlalu.




Beginilah ropenyer bilik teman. Kira oklah, 107 USD satu malam. Namanyer Manila Pavillion.



Aku terpana dengan sudut ini. Ia mendapat sentuhkan konsep zen.




Di negara yang tidak terjamin keselamatan, lebih baik memilih hotel 4 bintang ke atas kerana ia ada menempatkan pengawal bersenjata.




Sebahagian ruang lobi yang menempatkan lif. Terasa macam duduk di Concorde Kuala Lumpur, ada persamaan dari segi tata hias.



Sempat merakamkan sambutan ulangtahun Manila Medical Center, UN Avenue yang terletak bersebelahan dengan hotel.


Alahai...nama kedai makanan Timur Tengah ini ala-ala nama aku.


Saras Street yang menempatkan banyak agensi pekerjaaan yang membekalkan tenaga kerja republik ini ke seluruh dunia.

Kunjungan aku ke perkampungan San Andress, Malate disambut majlis perkahwinan. Kemeriahan tetap ada walaupun mereka hidup dalam kedhaifan.



Aku berjanji akan cuba mendapatkan dana terutama daripada kawan-kawan untuk memperbaiki dan memperelok masjid ini. Lihatlah bumbung. Tetiba air mata terburai, Ia rahsia antara aku dengan al Khalik. Ajal maut tiada siapa tahu. Apapun harapan dipanjatkan supaya diberi kesempatan untuk kembali lagi.


Akidah anak-anak ini perlu diperkukuhkan untuk berdepan dengan ancaman Kristian. Sudah ada penaja untuk membawa kanak-kanak yang berusia 12 tahun ke atas ke Malaysia bagi mendapat pendidikan yang lebih sempurna. Untuk permulaan 5 orang.



Masih ada saudara seagama yang prihatin mendengar keluhan dan rintihan mereka yang serba kekurangan.


Mengejutkan dan menakjubkan, masyarakat Islam Filipina membentuk komuniti peniaga di Quipo, Metro Manila.



Antara menu utama makanan yang dihidangkan masyarakat Islam Manila yang rata-rata berasal dari selatan Filipina.


Aku hayati nikmat makanan laut. Aku tidak pernah cerewet untuk makan, tolak kayu dan batu.

Penderitaan ada di mana-mana. Aku rakamkan wajah insani sewaktu menaiki teksi menuju ke Lapangan Terbang Antarabangsa Ninoy Aquino.


Sayap ini selalu membawa aku terbang tinggi. Sesekali perasaan sebak menjengah meninggalkan Manila.


Aku terbang pulang tanpa rasa terkilan. Seperti sebelum ini, aku berwaadat akan datang lagi.

Yang pasti jam 10.45 pagi nanti, aku terbang lagi....

1 comment:

  1. oh ke manila ropanye,patut le lame tak de, memang seronok yek dapat berjalan ke negara orang. Ropanye rame juga komuniti islam di sana ya. Makanannya lebih kurang macam kita je yek. Hotelnya memang class. Berapa hari engko ke sana?. Lepas tu nak ke mana pulak?

    ReplyDelete