Thursday, December 10, 2009

Merayap

Sehari berada di Kuala Lumpur, aku kembali merayap. Dalam keadaan yang masih mengantuk, seawal jam 7 pagi aku keluar rumah. Memandangkan keadaan jalan yang jam, aku ambik komuter.

Sejak 14 tahun lalu, perkhidmatannya tetap sama. Bagi aku jauh ketinggalan dan stesyennya masih dihiasi petugas yang kemalasan.

Lupakan soal perjalanan.

Sebaik sampai di Johor Bahru, tanpa banyak songel dengan perut yang berkeroncong, aku pergi ke City Square. Pastinya ke Robins Roasted Chicken.

Aku kemalasan untuk bermalam di JB dan aku juga cuak untuk terbang lagi. Kesudahannya aku memilih untuk menaiki keretapi Senandung Malam. Bak komuter, tiada apa yang berubah. Aku melihat perkhidmatan keretapi di negara ini jauh ketinggalan walaupun kita canggih dalam beberapa perkhidmatan lain.

Sebabnya ramai pemimpin politik kita yang berminat untuk terbang ke sana sini dan menyunsur dengan kereta mewah. Jangan harap mereka akan naik bas ekspres atau keretapi untuk ke Kuala Lumpur.


Wooooo sedap giler. Aku memang tak lepaskan peluang makan ayam panggang Robin's. Sedap. Tapi ada benda lain yang lebih sedap dan memang superb...tart telur Portugis. Memang sedap banget.

Lihatlah kedhaifan stesyen keretapi yang terletak betul-betul di pintu masuk negara ini. Sedihkan? di zaman canggih menggunakam LCD, KTMB masih jauh ketinggalan.

Dindingnya berlubang-luang. Tengoklah tempat menunggu, penyamaan udara ambik syarat ada aja.

Warna bukan lagi tema KTMB, sebaliknya aku lihat macam citarasa Hindu.


Dah sampai. Tren Senandung Malam dari Singapura. Rasa serampun ada, apa tidaknya CIQ yang bersebelahan terang benderang, stesyen KTMB Johor Bahru ala-ala rumah hantu.


Harga masih tidak jauh berubah. Untuk kelas 11 bawah masih RM45, kira murah berbanding naik bas. Mulanya hendak ambik kelas 1, tetapi duit tunai tak cukup. Malang menimpa bila debit kad Maybank aku tak diterima. Nasib baik apek tua yang sebelah aku tidak berdengkur.

1 comment:

  1. aku dah lama tak naik keretapi, macam mana rasanya naik keratapi ya?

    ReplyDelete