Monday, December 21, 2009

Teladan

Wanita ini begitu istimewa. Usah dinilai dari segi rupa paras dan wang ringgit kerana itu bukan ukuran. Ketabahannya melayakkan dia dinobat manusia terpilih. Di usia pertengahan 40 an, Kak Anne (bukan nama sebenar) tabah menempuh hidup. Dulu dia pernah dicerca kerana status anak dara tua. Menjadi bahan usikan bos lama dek rupa paras (dah berhentipun pernah ke TV9, semua orang kenal mulut jahat dia dan sifat pilih kasih.) Tetapi dia tidak pernah menyanggah. Sebaliknya sebutir senyuman akan diliemparkan.

Tiga tahun lalu, dia disahkan menghidap kanser payu dara. Insan ini terus tabah. Ikhtiarnya tidak pernah kenal noktah. Kaedah moden dan tradisional, kedua-duanya diusahakan. Kimoterapi telah dilakukan. Dia dalam proses pemulihan. Syukur ke hadrat Tuhan.

Bagaimanapun kebelakangan ini, kakak yang tabah ini kelihatan sedikit kelainan. Sekilas pandang ada kegusaran pada mimik wajah yang menghiasi badan kecil moleknya.

Seolah-olah ada sesuatu. yang cuba diselindungkan.

Tanpa banyak kata ketika ditanya, dia mengalunkan bicara pada nada yang tenang.

"Doktor syak sel kanser pergi ke otak. Tengah tunggu jawapan keputusan imbasan".

Nyata jawapan itu menghiris harapan.

Sebagaimana dia, akupun titipkan doa agar telahan yang dibuat doktor tidak benar. Di sebalik jawapan yang diberikan tergambar semangat menyala-nyala untuk melawan penyakit yang dihidapinya.

Kak Anne, aku cuba belajar kesabaran yang kau miliki. Siffat mu yang mahmudah akan ku terap dalam menempuh ketidaktentuan keadaan. Kau lalui ini dalam keadaan hidup sendirian. Terpinggir dari mereka yang lain. Dipermainkan kerana tidka menjaja harga diri. Dan aku percaya itulah kesamaan kita

1 comment:

  1. semoga dia sembuh dan telahan doktor tersebut salah

    ReplyDelete