Thursday, October 8, 2009

Jangan Bagi Muka

Aku begitu ghairah ke pejabat pagi tadi biarpun baru tiba dari Manila semalam. Sepatutnya aku aku mengambil pelepasan cuti tetapi atas nama komitmen, ketepikan itu semua, semata-mata ingin menyiapkan laporan khas.

Ia sebahagian realiti kerja sebagai wartawan yang telah menjadi darah daging aku selama ini. Namun segala yang aku impikan tidak kesampaian selepas terbabit dalam kemalangan jalanraya. Bak kata pepatah malang tidak berbau.




Kejadian berlaku di Lebuhraya Damansara Puchong (LDP) tidak jauh dari pejabat. Inilah bahana yang berlaku apabila pemandu tidak menguasai kereta. Sudahlah tahu bawa kereta perlahan, ambil lagi lorong kanan. Bila orang lain mencelok, panik dan brek mengejut kesudahan kereta aku yang dibelakang menjadi mangsa. Bermula dari kereta Charade yang dipandu awek Cina (kereta ini kemek siki aja), kemudian disondol aeroback yang dipandu perempuan India(beri alasan nak report kemudian sebab ada meeting.). Kereta ketiga, Perodua Kelisa dipandu amoi (seblur-blur alam). Aku kemudian menjadi kenderaan keempat.

Selama ini aku memang menyampah kalau orang Cina memandu kenderaan. Selain bawa sesuka hati, mereka ini jenis bangsat yang tidak tahu hormati undang-undang.

Aku menerima dengan tenang apa yang berlaku. Bagaimanapun sedikit demi sedikit kesabaran aku disimbah dengan kemarahan, kerana gelagat pemilik kereta yang aku sondol.

Baran aku semakin membuak sebentar tadi selepas pemilik kenderaan yang aku rempuh menelefon dan terus menelefon. Tujuannya hanya menanyakan sama ada aku telah buat laporan polis atau belum. Tidak cukup dengan itu bapa dia telefon dan marah-marah. Jawapan aku mudah.

Dia orang tidak ada hak untuk memiliki laporan polis yang aku buat. Kalau tidak percaya yang aku telah buat laporan, pergi sendiri ke Ibu Pejabat Polis Trafik Selangor di Petaling Jaya. Tetapi si bapa yang tidak reti bahasa tetap berkeras hendak juga salinan. Alasannya masih sama. Maaf aku tidak percaya dengan alasan yang diberikan. Kali ini dia nak check sama ada laporan aku ada salah atau tidak. Aku yang semakin meradang suruh pergi sendiri, tetapi dia tahu yang dia tidak akan mendapat salinan berkenaan dan semakin bercakap kasar.

Kalau aku ini manusia tidak bertanggungjawab aku tidak akan beri call card. Kerana perempuan c#*%*&a ini kereta aku menjadi mangsa. Lain kali kalau nak bawa perlahan, sebelah kiri bukan sebelah kanan. Memang macam ini peel mereka yang memakan babi....selain suka menyusahkan orang, mereka jenis tidak reti bahasa. Dalam apa-apa hal mereka kiasu dalam ertikata mudah pentingkan diri sendiri.

1 comment:

  1. kesinnya engko, kalau aku pun benngang. Betul razali inilah perangai kebanyakan mata sepet ni. Macam bapak dia punya jalan. Berlagak nak mampuh, macam kita ni bodoh. Belum dapat memerintah negara lagi, dapat esok habih disembelihnya kita. Memang puki tiau betui.

    ReplyDelete