Monday, June 22, 2009

Buku Oh Buku

Lama menyepi, tetiba dua hari lepaas, Dr. Siva dari USM telefon. Biarpun berita yang ingin disampaikan tidak menggembirakan aku, tetapi gelak ketawa dan gosip politik dengan dia membuatkan kami sentiasa ada cerita.

Alkisahnya, rencana aku mengenai pilihanraya Terengganu ditolak sidang pengarang Utusan Publisher. Aku menerima keputusan itu, tetapi ia perlu dengan penjelasan.Alasan mereka mudah, berat sebelah dan aku condong ke arah pembangkang, khususnya PAS. Dr. Siva cuba mendapatkan maksud sebenar penolakan tulisan aku.

Perkara itu tidak mengejutkan. Memang bagi sesetengah mentaliti, yang diampu atau mengampu, payah menerima kenyataan apabila fakta bertemu kepentingan. Mereka tidak reti, satu hal, ditambah lagi dengan kebebalan.

Bebal atau jahil yang aku maksudkan ialah ketajaman fikiran tidak digunakan dalam menganalisa fakta. Sampai bila hendak bentuk pemikiran seperti itik pulang petang. Cuba berfikir dalam bentuk cabang berdahan dan bukan dahan bercabang....renung-renungkanlah.

Alhamdulillah petang tadi ada member lama, akak senior telefon minta dua artikel sebulan untuk disiarkan dalam majalah. Isu dan topik suka hati....ya au au.

No comments:

Post a Comment