Tuesday, January 12, 2010

Tidak Ternilai


Rupert Hamer menjadi wartawan Britain pertama terkorban di Afghanistan. Bertugas untuk akhbar Sunday Mirror, mendiang 39 tahun terbunuh ketika menyertai tentera Amerika Syarikat mengadakan rondaan di perkampungan Nawa dekat wilayah Helmand.

Dalam kejadian itu, seorang tentera marin turut maut. Manakala enam yang lain termasuk rakan sejawat mendiang Philip Cobourn cedera.

Kenyataan di atas sebahagian, daripada siaran berita Berita 130 semalam. Aku yang memilih dan menterjemah dari Associated Press.

Apa yang berlaku pada Hamer, sebahagian daripada kemungkin yang akan berlaku kepada sesiapa sahaja. Itulah harga yang perlu dibayar wartawan dalam mendapatkan bahan berita. Apa yang penonton lihat dan dengar, nampak cantik dan sempurna tetapi hakikatnya tidak. Hamer yang menjadi Koreponden Pertahanan akhbar berkenaan sejak 2004. Pernah bertugas di Iraq dan lain tempat di Asia Barat. Hamer yang mempunyai tugasan sebulan di Afghanistan, korbankan segalanya termasuk anak perempuan demi mendapatkan bahan berita.

Mendiang seusia dengan aku. Ketika ditanya rakan setugas Previtriana yang juga pembaca Nightline, kenapa aku memilih berita berkenaan, dengan ringkas aku menjawab.

"Walaupun i tidak mengenali Hamer, tapi kita dalam dunia yang sama, i wartawan dan dia wartawan. Kami bukan pemberita. Mungkin satu masa i akan lalui pengalaman yang serupa. Masa tu u buat slide besar-besar".

Ada perbezaan antara journalist dan reporter @ wartawan dan pemberita. Malangnya perkara ini tidak dijadikan subjek khusus pengajian media massa. Ok lupakan soal itu.

Aku sendiri yang sering terbabit dengan bencana dan perang, memahami kesukaran yang dilalui Hamer. Skop kerja kami bukan dalam lingkungan "mewah dan selesa" sepertimana wartawan lain, terutamanya hiburan. Digertak pihak berkuasa, ditahan, disoal siasat, sesat, diugut dan lain-lain lagi, memang sukar digambarkan.

Kerana itu, hanya mereka yang berada dalam lingkungan situasi ini yang akan memahami. Semasa di Aceh tidur bertemankan mayat, gempa di Bantul kami bergeladangan di kaki lima dan memakan sisa mangsa gempa, bertemankan tembakan semasa di Gaza dan banyak lagi. Hakikatnya wartawan perang dan bencana, hidup dengan apa yang ada. Itu kemahiran yang kami miliki.

Aku mengagumi Christine Amanpour, Peter Arnold, Anderson Cooper dan lain-lain lagi. Tetapi tidak Oprah Winfley. Nak tahu kenapa? Oprah hanya mencari populari dan bukan benar-benar turun padang. Tangisan yang berkesudahan di set yang cantik, sebenarnya sebahagian daripada lakonan. Tetapi itu yang penonton mahukan dan atas fakta itu, program yang dihoskan beliau dapat kekal sehingga 24 tahun.

Perkara yang sama berlaku dalam dunia penyiaran kita. Semacam stigma, pengacara mesti perempuan yang cantik walaupun iq berada di tahap yang rendah. Lebih-lebih lagi artis yang menjadi pengacara. Maaflah cakap, kekadang mimik muka, perkataan yang dikeluarkan dan topik yang dibahaskan ketara nampak tidak sekata. Apakah makna ini.

Ketepikan itu semua.

Sambil menulis blog ini, aku mengemas. Pagi-pagi esok aku akan berangkat lagi, Ke mana lagi kalau bukan ke kawasan konflik. Kawan-kawan baik mengingatkan aku jaga diri baik-baik, tempat tu bahaya dan bla bla.

Aku balas semula,

"Kenapa cakap macam tu. Kau orang nak aku mati ke?"

"Cakaplah semoga u dapat buat yang terbaik. "

Aku faham, kebimbangan yang mereka luahkan bermakna keprihatinan. Sebenarnya apabila membuat cadangan tugasan, aku perlu bersedia dengan risiko. Kerana itulah yang perlu aku bayar sebagai wartawan. Karya, Kebebasan dan kebebasan kami sebenarnya tidak ternilai. Tugasan ini menjadi pembuka diari 2010. Ia menjadi penguat semangat untuk lalui hari-hari mendatang yang entah bila akan berkesudahan. Itu semua sudah tersurat pada karma masing-masing. Selamat tinggal pentas sandiwara. Cukuplah aku dipermainkan dengan kata-kata manis. Kemanisan adalah racun.

Biarlah yang lalu terus berlalu.......sebenarnya ketika ini aku menghayati lagu James Blunt....Goodbye My Lover...

Did I disappoint you or let you down?
Should I be feeling guilty or let the judges frown?'
Cause I saw the end before we'd begun,
Yes I saw you were blinded and I knew
I had won.
So I took what's mine by eternal right.
Took your soul out into the night.
It may be over but it won't stop there,
I am here for you if you'd only care.
You touched my heart you touched my soul.
You changed my life and all my goals.
And love is blind and that I knew when,
My heart was blinded by you.
I've kissed your lips and held your hand.
Shared your dreams and shared your bed.
I know you well,
I know your smell.
I've been addicted to you.


Goodbye my lover.
Goodbye my friend.
You have been the one.
You have been the one for me.

I am a dreamer and when i wake
You can't break my spirit - it's my dreams you take.
And as you move on, remember me,
Remember us and all we used to be
I've seen you cry,
I've seen you smile.
I've watched you sleeping for a while.
I'd be the father of your child.
I'd spend a lifetime with you.
I know your fears and you know mine.
We've had our doubts but now we're fine,
And I love you,
I swear that's true.
I cannot live without you.

Goodbye my lover
Goodbye my friend.
You have been the one.
You have been the one for me.

And I still hold your hand in mine
In mine when I'm asleep.
And I will bear my soul in time,
When I'm kneeling at your feet.


Goodbye my lover.
Goodbye my friend.
You have been the one.
You have been the one for me.


I'm so hollow, baby,
I'm so hollow.
I'm so,
I'm so,
I'm so hollow.

No comments:

Post a Comment