Sunday, January 10, 2010

Stamina

Memasuki usia 40 an, banyak perkara yang perlu dilihat. Bagi aku tidak perlulah nak berazam itu dan ini. Yang penting kita tahu apa yang kita hendak dan boleh buat. Tidak guna cakap bergunung, tetapi kesudahannya hampeh...

Seminggu selepas memasuki 2010, aku membuat pemeriksaan berat badan dan sebagainya. Dua bulan lalu atas nasihat doktor, aku terpaksa menghadkan pergerakan, tidak boleh lincah sangat. Sebenarnya ia semacam rehat.

Sepanjang tempoh itu, aku perasaan, seluar sedikit ketat dengan berat badan naik mendadak mencecah 7 kg. Aku kembali kepada tabiat suka makan nasi. Orang Melayu, memang makan nasi satu kemestian.

Bagaimanapun sejak 2 minggu lalu, aku berhempas pulas kembali work out dan lebih rajin berenang. Alhamdulillah ada sekilo setengah lagi berat badan yang perlu aku hilangkan. Tetapi lelemak di sekitar pinggang, macam liat nak dibakar.


Semalam, aku membuat screening. Semua ok dan cemerlang, kecuali waist hip ratio...aku gagal. Sepatutnya ia perlu berada pada tahap 0.75 hingga 0.85, keputusan yang aku dapat ia mencecah0.85. Tak apa bukan lebih banyak.

Stamina berada dalam keadaan tip top dan badan aku masih tergolong dalam kategori atlet. Alhamdulillah. Apapun minggu depan aku mempunyai tugasan yang sukar, pastinya ketika itu berat badan aku susut lagi.

Aku perlukan ini semua kerana kerjaya aku memerlukan badan yang fit dan mempunyai ketahanan mental dan fizikal yang tinggi. Untuk tugasan seterusnya di satu kawasan konflik, aku bergerak sendirian, tanpa ditemani krew. Dan inilah persiapan yang aku lakukan.

No comments:

Post a Comment