Friday, December 25, 2009

Harga Diri

24 November lalu, aku menerima panggilan daripada Jabatan Kewangan, MPB. Terlopong mulut setelah dimaklumkan gaji aku akan ditahan kerana dikatakan berhutang dengan syarikat. Pelik, aneh dan ajaib kerana kes ini tiba-tiba muncul, seperti kena terjah rimau di sebalik semak.

"September 2006, awak ada buat tugasan Pemilihan Umno Kubang Pasu. Masa tu awak di NTV7. Kami tak jumpa clearence statement awak. Kalau dah buat mana buktinya. ".

Dengan angkuh perempuan yang menyandang jawatan pengurus bersuara.

"Ini mustahil, saya telah buat semasa itu di NTV7. Awak perlu ingat ini tahun 2009, mana ada copy lagi. Kenapa selepas 3 tahun baru awak minta statement. Kalau benda ini tidak ada, ikut prosedur dalam tempoh sebulan saya dah kena tahan gaji. Kenapa baru semalam awak telefon saya dan tanpa ada sebarang memo, tiba-tiba nak tahan gaji saya. Saya dah serahkan dan orang berkenaan dah berhenti. Kalau benda itu hilang adakah ia kesalahan saya. Mana buku rekod sebelum ini. Semasa di NTV setiap advance yang dipulangkan akan dicatatkan pada buku. Masalahnya mana buku tu. Setakat ini, rekod saya bersih tak pernah ada benda macam ni berlaku?."

Aku cuba pertahankan hak aku. Bertegang leher. Aku diminta membuat bayaran sama seperti jumlah wang pendahuluan yang dikeluarkan dan akan mendapat semula elaun aku. Setelah diconggak logik aku setuju dan tidak sampai setengah jam aku membuat bayaran untuk menggelakkan gaji dipotong.

Dua minggu selepas itu, secara tidak sengaja aku bertemu dengan perempuan berkenaan dan kami sekali lagi bertengkar selepas dia secara terang-terangan mendakwa yang perkara berkenaan berlaku kerana kecuaian aku. Dengan angkuh membuat gelak, yang ia kesalahan aku pada hal, mana pergi buku rekod. Dia yang kena audit cuba menjadikan aku kambing hitam.

Dan dua hari lepas memandangkan bajet aku lari keran bayaran tempohari, aku menanyakan apa jadi dengan bayaran balik "duit elauan". Finance arahkan aku buat memo, jelaskan kenapa lambat pulangkan duit kepada syarikat. Wahhhh ini dah melampau.

Dungu sangat ker aku untuk buat memo. Demi harga diri aku tidak turut telunjuk yang boleh memerangkap. Aku pergi ke HR dan berikan penjelasan panjang lebar mengenai perkara ini. Mereka memahami kerana kes aku tidak sama dengan mereka yang liat bayar balik duit syarikat. Kes aku berlaku bila clearence dan buku rekod hilang. Bila aku buat memo, impaknya amat besar.

Pertama, aku mengaku bersalah kerana mengambil duit syarikat untuk tempoh masa yang lama tanpa membuat clearence.

Kedua, perempuan berkenaan akan lepas tangan apabila ditanya audit kerana apa yang berlaku bukan kelemahan dan kecuaian Jabatan Kewangan.

Ketiga, apa jadi dengan buku rekod. Ke mana pergi. Di sini wujud unsur penyelewengan kerana duit yang dipulangkan adalah dalam bentuk tunai. Kalau benar buku berkenaan hilang, kenapa aku seorang sahaja yang hendak dikenakan tindakan. Dalam buku tu mungkin ramai lagi yang lain.

Keempat, biar aku dipanggil dan berdepan sendiri dengan audit untuk memberi penjelasan, banyak sekali persoalan. Dari segi tempoh masa, ugutan tahan gaji yang dilakukan tidak ikut prosedur, kerana tiada memo yang dikeluarkan, sikap tidak profesional, wang elauan aku tidak dipulangkan dan bertimbun lagi.

Kelima, mengapa mengambil masa terlalu lama, hampir tiga tahun barulah kes aku timbul.Apa jadi sepanjang tempoh itu. Ke mana mereka mengemut?.

Dan yang paling penting, aku ada harga diri. Wang ringgit bukan segalanya. Apa guna hidup kalau maruah dipersenda. Aku dituduh bersalah sebelum dibuktikan bersalah. Ini tafsiran yang panjang dari segi undang-undang.

Sebenarnya seharian semalam aku termenung di pejabat. Aku ketuk story ala kadar. Dengan poket yang dibaratkan bocor, aku memang terdesak kerana amaunnya bukan kecil dan aku telah membuat sebagaimana yang diminta.

Dunia ini tidak adilkan pada mereka yang memegang prinsip kejujuran. Sesekali aku rasa sebak kerana berbelas tahun bekerja, aku diperlekehkan oleh mereka yang kononya berbangga dengan jawatan. Mereka yang memasuki dunia media hanya untuk meraih kekakayaan daripada penat lelah kami.

Bak kata aku pada Abu Bakar Atan dua hari lalu, kewartawanan seperti dilacur. Kewartawanan dijadikan alat untuk segala-galanya. Mengejar pangkat(ramai dah bos-bos yang jadi datuk dan ramai tengah bermimpi), menjadi pengampu dan ada kalanya menjadi pengkhianat bukan sahaja kepaa rakan sekerja malah kepada negara. Motifnya satu, ingin hidup mewah. Walhal masih ada 1001 cara yang halal untuk ke arah itu.

Demi maruah dan harga diri, aku pertahankan prinsip yang dipelajari dari Said Zahari manusia yang sepatutnya dinobat tokoh wartawan, tetapi sampai sekarang terus dipinggirkan. Kenapa? Jawapannya mudah, kerana tidak pernah membenarkan diri diperguna sebagai pengampu. Insan ini aku panggil "bapak". Pendiriannya tidak pernah berubah walau menjadi manusia paling lama ditahan ISA. Bacalah buku meniti Lautan Gelora. Petua yang diperturunkan akan aku pertahankan. "Jangan mencari kemulian, kalau kita jujur dan ikhlas, kemulian akan datang dengan sendiri".

MPB dan TV3, tempat aku mencari rezeki dan memberi sedikit ruang untuk aku terus berkarya, malang sekali di situ ramai manusia yang tidak lagi berjiwa manusia. Dalam erti kata lain manusia makan manusia untuk "survival". Sebenarnya mereka berjiwa kanibal.

3 comments:

  1. Sdr

    Di mana-mana sekarangpun matlamat sebenar perjuangan itu telah "dilacurkan" oleh mereka yang ada kepentingan sendiri.

    Malah ada "melacurkan" tanpa disedari.

    Lukmanw

    ReplyDelete
  2. kesian abg zali, ini semua dugaan sabar dan bertenang tapi pada masa yang sama dapatkan semula hak anda...geram pun ada baca ni.

    ReplyDelete