Saturday, November 21, 2009

Buat Apa

Menghabiskan cuti panjang, adakala membosankan. Sebelum pergi berpeleseran jauh, masih ada saki baki daging dalam peti sejuk. Dah dua bulan disejukbeku. Tetiba teringat resepi keluarga. Masakan ini dikira favourite jugalah di kalangan kami. Dulu masa 708 meriah, setiap hari Khamis arwah Wan akan sajikan. Daging singgang salah satu masakan sihat kerana segalanya rebus dan kaya dengan rempah ratus segar.

Singgang salah satu bentuk sup. Apa yang unik singgang juga terdapat dalam hidangan masyarakat Filipina. Mereka memanggil Sinagang.

Apa kata, saban hari menjamu tekak dengan makanan luar, sesekali kita cuba lauk pauk kampung.

Cara-cara, tak payah...pejam matapun boleh buat.


Sekilo daging. Ni saki baki raya itu hari. Ada daging dan telepong (paru-paru)



Bahan-bahan rempah. 12 biji bawang merah, 5 ulas bawang putih. Di mayang. Jangan sesekali ditumbuk, Seinci halia, kunyit hidup (jangan sesekali pakai kunyit serbuk, kalau tidak rasa akan lari) dan lengkuas. Semua ini dititip @ ketuk. Setengah sudu teh ketumbar, garam gula dan 4 asam keping. Tidak boleh tinggal cili padi. Masukkan bila singgang dah masak. Bila nak makan baru "khe-nyet" dipicit.




Campak segala bahan-bahan tadi. Rebus dengan api perlahan lebih kurang dalam satu jam 40 minit.




Begini ropernyer bila dimasukkan ke dalam puyuk. Selepas gelegak dan dah empuk, baru masukkan gula dan garam. Tak payah pakai serbuk perasa.

Sebenarnya gabungan halia, lengkuas dan kunyit akan memberi kombinasi bau yang wowwwww. Hampir semua masakan bersup dan gulai orang Terengganu menggunakan gabungan ini. Begitu juga dengan asam keping. Arwah Wan berpesan ia bagus untuk untuk kesihatan.

Asam keping juga menjadi ramuan utama mandi wap. Ia menjadi rahsia penjagaan kesihatan keluarga kami yang bernasab dari darah bangsawan Riau Lingga. Nasib baik aku sempat simpan dan catat kerana masa kecil dulu aku sering dimandikan dengan ramuan ini. Penyediaannya tidak sukar, cuma di KL ni nak cari daun-daun kayu segar agak payah. Dulu pagar sekeliling 708 ada daun-daun yang banyak kegunaan ini. Sebelah rumah Mok Long ada pokok asam jawa, rumah Mok Teh ada pokok mengkudu, Der Wan Moh ada pokok jambu batu atau Mok Teh Wook ada pokok mertajam. Petik aja pucuk-pucuk pokok ni.

2 comments:

  1. untung siapa yang berjaya mencuri hati abg charlie sorang ni..pandai masak. ;-)

    ReplyDelete