Sunday, November 15, 2009

Badut

Sejak 12 tahun lalu, ku kira perjalanan hidup ini banyak merundum, lebih kerap jatuh dari bangun, lebih acap merangkak dari berlari. Dalam ertikata ringkas, segala-galanya sukar. Inilah karma, kita ada pilihan tetapi tertakluk kepada batasan. Seandainya diberi ruang dan kesempatan ingin ku perbetulkan kesilapan dan kealpaan. Aku ingin kebahagiaan seperti orang lain, mengecapi nikmat berpasangan, berkeluarga dan sebagainya. Malang sekali, impian hanya tinggal di dalam dairi dan mimpi.

Untuk menghiburkan orang lain, badut ketawa dan berlawak jenaka. Malangnya di sebalik contengan wajah dan gerak ceria, tiada siapa peduli sang badut sedang merintih. Tempelan bedak dengan hidung kembang dan sepasang bibir melirik, mudah membuat penonton geli hati walhal di sanubarinya, ada cerita tersendiri.

Hiduplah sang badut untuk menghiburkan orang lain dengan ketawa sedangkan derita badut tiada siapa peduli.

Ada masa aku menjadi seperti mereka. Menghiburkan kaum keluarga dan rakan-rakan. Jiwa ini adakala sensitif, cepat terusik dek kata-kata. Badut ini masih tersenyum kerana tidak ingin mengguris hati orang lain. Mereka ketawa dan aku terpaksa ketawa.

Di celah-celah deraian ketawa penonton, badut di sarkis itu selalunya beraksi seorang. Aku juga begitu.Cuma prop yang berbeza. Aku bergantung pada jemari untuk menulis, bukan di pentas. Dengan jemari ini ia menjadi teman abadi yang setia menolong melakar satu ilusi yang penuh warna tapi sepi. Dan bila tirai itu dilabuhkan, badut yang memetik jemari selalu menangis.....

1 comment: