Wednesday, May 27, 2009

Kisah Penipu

Sebaik habis kerja semalam, tergerak hati ingin ke gym. Macam biasa buatlah apa yang patut untuk buang saki baki lemak. Tidak lama work out kerana ada panggilan telefon.

Oh...dari seorang kawan. Ajak aku berjumpa, ada yang dia ingin luahkan.

Dengan cenoneng pergi Starbuck One Utama.

Muka Mamat ni sedih, ni mesti kes masalah peribadi @ rumahtangga.

Tanpa banyak mukadimah, dia menceritakan apa berlaku.

"Aku tak sangka sejak setahun kami berkenalan, dia selalu tipu aku. Dah dua bulan aku tak jumpa, call ada masa angkat dengan suara yang malas. SMS hantar hari ini minggu depan belum tentu reply".

"Dua minggu lepas dia kata ada event kat JB. Bila tanya sekali lagi dia kata ada treasure hunt. Aku pelik, tapi aku dah tahu apa yang sebenarnya dia buat. Masa tu tiba-tiba sms aku cakap miss u dan sebagainnya, tapi tu wayang".

"Habis kau tak gi cari dia kat pejabat"?. Tanya aku dengan perlahan.

"Dia dari dulu tidak bagi aku pergi pejabat dia. Kalau ajak keluar makan atau apa, kadang-kadang berjam tunggu kat parking".

Ok, apa yang berlaku, aku dah mula ghairah menanya dan kembali memegang watak penyiasat bebas..Lama tak buat crime dan investigative reporting, sekarang peluang kembangkan bakat.

"Sebelum ini dia pernah tipu aku, aku ada banyak bukti, even masa kami cuti di Johor Bahru, dia kata nak keluar dengan kawan-kawan lama. Aku tak sedap hati, aku pinjam kereta driver keluarga , aku ikut. Dia tak tahu. Aku tahu siapa kawan dia, apa yang dia buat".

"Bukan setakat itu, banyak gambar-gambar bukti yang aku kena kelentong, konon out station, pada hal ada agenda lain. Aku pernah terserempak dengan dia yang buat benda tak elok, muka lelaki tu macam p#&#m#k".

Habis apasal kau tunggu, aku tanya dengan nada ala-ala detektif.

"Sebab sayang".

Aku jawab, "BODOH"

"Hey brother kau bukan tak ada rupa, ada latar belakang keluarga kau jer merendah diri. Orang macam tu kau nak berkawan. Tu nama manusia lahanat, tak reti hargai apa yang kau buat. Kalau sekali dia menipu, maknanya berkali-kali dia akan menipu". Jawab aku dengan geram. Malas dah nak bagi nasihat tetapi kesian juga pada yang kena tipu.

"Kau tahu tak orang macam tu yang hendak hidup tanpa komitmen, kau tak layak berkawan, biar dia pergi mampus dengan dunia dia. Ho har sana, ho har sini, apasal kau nak sedih, ada banyak kau perabih kat dia. Tanya aku sambil berkongsi marah.

"Tak adalah sangat, perabih masa aku adalah".

"Ok macam ni jer. Kau tahu dia memang tak guna, jadi tak payah nak berkawan, aku nasihatkan kau pandang mukapun tak payah, kalau terserempak, kau anggap apa yang ada depan atau sebelah kau batang besi ke, tiang elektrik ker, kalau rasa marah sangat, anggap yang depan kau anjing, babi atau biawak..ok".

Satu aku minta dengan kau, jangan dendam. Please, biarlah karma yang membalas.

Kawan aku mengangguk.

Aku geram dengan kisah macam ni. Penipu ada di mana-mana, bercakap baik, kalau tanya mesti ada alasan yang bagus walaupun x ada logik. Kerana kesian kat member, aku yang terlebih marah sehingga keluarlah kata-kata sarkastik.

"Pergi jahanam penipu".

Member terlopong.

"Kenapa kau marah sangat"?

"Sebab aku tidak suka ditipu".

Sembang kami tidak lama kerana aku kena balik ke pejabat. Habis Frapuccino, aku beredar.

Sambil berjalan, aku harap kawan aku tidak lagi ditipu.

Kesian kat member ni, kami sebaya, kadang-kadang ramai yang mengambil kesempatan sebab dia mudah percaya orang. Itu kelemahan dia, mungkin sudah tiba masa dia naikkan prejudis pada orang sekeliling.

Aku kesian, sebab dulu akibat percayakan isteri , akhirnya dia ditinggalkan. Pernah jadi macam bangkai hidup, nasib baik tak lama.

Kepada penipu, hari ini mungkina rasa puas kenakan orang lain, jangan lupa dunia ni bulat, kita tidak tahu, even satu saat di hadapan apa yang akan berlaku. Penipu tidak akan selamanya bahagia.

No comments:

Post a Comment