Friday, March 5, 2010

Bila Tiada Pekerti

Tidak seperti orang lain, semakin aku berusia, semakin kurang berkawan. Itu pilihan dan itulah keputusan yang termaktub. Biar aku ramai kenal orang tetapi, tidak bermakna aku mudah dirapati. Sejak awal tahun ini, ia semakin ketara. Makan tengahari, minum petang, solat Jumaat dan macam-macam lagi, kini lebih selesa sendirian.

Entahlah, di permulaan usia 40 an, aku semakin serik dengan hari-hari yang berlalu. Penangan si penipu, kata-kata manis dan sandiwara, membulatkan hati. Nyata hari-hari yang silih berganti menyaksikan nasib baik tidak memihak kepada aku.

Wajarkah aku ketepikan keegoan semata-mata untuk menjaga hati orang lain. Perlukah aku menjaga tutur kata dan tingkahlaku di atas nama berbudi bahasa. Adakah itu yang dinamakan pengorbanan? Yakni sentiasa memberi hatta diperlekehkan. Yang merendah sentiasa ditindas dan yang meninggi sentiasa di atas. Adakah ini yang dinamakan fitrah kehidupan?

Di mana musibah untuk dijadikan pengajaran jika diri tidak henti-henti dicari kesalahan. Adakah semakin mendiamkan diri, bertambah galak khabar berita yang dusta? Kudrat ragaku tidak lagi mampu bertahan di atas tujahan ini semua.

Tika diuji dengan nista, adakah yang dilalui ini hamparan mazmumah dalam mencari mahmudah. Berkali ku pujuk diri, akan ada nanti nian yang menerangi jalan. Tetapi filasi itu adakah kebarangkalian.

Tongongkah mereka kerana tidak henti-henti meretus kesabaran orang lain. Bukannya bacul jika aku semakin mendiamkan diri. Jika ada ruang, bertanyalah pada diri kalian, apakah kesudahan fitnah ke atas insan yang cuba mencari jalan pulang.

Bait-bait kata bukannya baja kebaikan, tetapi onar yang menjadi onak. Yang berkudis kian bernanah.

Apakah kelebihan diri menjadi penghalang sehingga aku terus menjadi buah mulut kalian. Jika itu menjadi ukuran, ia adalah anugerah Tuhan. apa yang dilakukan selama ini untuk menyempurnakan tugasan. Malang semalangnya, bila peribadi diserang selepas mereka kekikisan umpatan. Aku cuba ketepikan waham, tetapi itulah mereka tidak akan berhenti mengata.

Sepatutnya mereka yang melagukan kisah aku, bersyukur kerana tidak menempuh dugaan sebegini. Jika perkahwinan aku tidak berkesudahan biarkan saki baki ruang selebihnya untuk mencari rezeki dan membina kerjaya diri. Adakah kalian akan terus menderita selagi tidak melihat kehidupan aku bernoktah? Atau merasa lara jika aku terus berada di sini.

Kepada rakan sebaya yang berpangkat, tidak cukupkah keburukan aku ditambah untuk kalian mendapat perhatian dan kedudukan? Kepada si marhain yang berselera besar dan perempuan yang terperangkap dalam jasad lelaki (maknanya si pondan), mulut kalian amat busuk. Karma tidak pernah dusta, sama ada pengajaran atau pembalasan akan tiba kecelakaan sebagai imbuhan kejahatan.

No comments:

Post a Comment