Friday, July 16, 2010

Menaut Silaturahim

Pertemuan petang semalam di Old Town Kopitiam dekat Ampang Point, berlangsung dalam keadaan santai. Di sebalik hujan gerimis tersirat seribu maksud. Detik-detik yang berlalu menyaksikan pertemuan semula keluarga yang terpisah sejak lebih 150 tahun lalu.

Kisah Perang Bendahara, biarlah menjadi rakaman sejarah. Kehadiran Ku Nine, kerabat Pahang, Engku Azuan dari Johor Bahru yang juga bersusur galur dari nasab yang sama dan Datuk Ramona Murad memberi seribu satu makna terhadap penyatuan semula keturunan Bendahara Seri Wak Raja Tun Ali.

Selepas berjaya dalam Perang Bendahara, Wan Ahmad membentuk dinasti memerintah Pahang sehingga ke hari ini. Bagaimanapun nasab kekandanya, Bendahara Seri Maharaja Tun Mutahir tidak banyak dicatatkan dalam sejarah secara bertulis. Kalau ada hanya kebelakangan ini, hasil ketekunan kekanda Suzana M Osman, yang juga dari jurai Tun Mutahir. Mungkin sudah tiba masanya selepas mencecah tujuh keturunan, keluarga yang berpecah ditakdirkan untuk kembali berjemaah semula.

Banyak pengajaran yang boleh dititip dari masa lalu. Kisah-kisah yang berlaku bukan lagi untuk diungkit sebaliknya berguna untuk menjadi madah dalam menguat kesatuan ketuanan Melayu. Bak kata pepatah Turki "Sejarah cerminan masa lalu, tafsiran masa kini".

No comments:

Post a Comment