Tuesday, May 4, 2010

Biarlah

Jari-jemari ini seolah kematu untuk menulis blog, mungkin lama aku tinggalkan. Sekalipun ada idea bertandang, masa amat menghadkan. Sejak pulang dari Bangkok, aku berterusan bekerja. Kepenatan ada, tetapi jiwa ini begitu menyintai kerjaya.

Aku tidak tersentak apatah lagi melatah bila terdapat seorang ini mengatakan aku "bodoh" dan hanya orang yang bodoh dihantar membuat liputan tunjuk perasaan di Thailand. Biasalah si mulut jahat @ longkang.

Sebodoh-bodoh aku mampu membuat berita dari pandangan aku sendiri. Tidak setakat cut and paste....aku masih mampu menemuramah dalam bahasa Inggeris dan juga Arab. Sedangkan orang yang mengutuk, hanya setakat bahasa Melayu yang masih berbunyi kekampungan. Dulu hendak tunjuk lagak dan pandai depan aku....bersembanglah dengan mat salleh. Mula-mula dengar pertanyaan dia, aku sesak nafas dek tercekik air liur.
" Where you go sir?.....

Fikirlah sendiri, di tahap mana penguasaan bahasa Inggerisnya.

Akhirnya kerana tidak ingin dilihat bodoh...aku menyampuk mat salleh berkenaan dan meneruskan perbualan sehingga aku sampai ke Paris. Si bangang ni diam dan terus diam...kerana perbualan aku turut diselit dengan bahasa Perancis, aku pernah belajar bahasa itu.


Ohhh lupa, insiden itu berlaku ketika yang berkenaan menumpang aku bercuti di Perancis. Masa tu dia dan geng dia bukan main baik, maklumlah tidak pernah jejak kaki di Eropah. Nyata kebaikan mereka hanya lakonan. Masa sampai di Lapangan Terbang Charles de Galle bukan main berlagak salji tidak, panaspun tidak tetapi dengan penuh yakin mengayakan spek mata hitam, yang tiruan pulak tu...malu aku. Tetiba telinga aku terkasima mendengar pertanyaan.

"Ada nasi ke kat sini?'...

Bila aku jumpa suku sakat aku, aku masih ingat kedengaran di hujung telinga, kata-kata salah seorang daripada mereka.

" Oooo dia ada saudara kat sini, mat salleh...model terkenal kat KL tu saudara dia".

Aku pekakkan telinga. Kerana itu prinsip menjauhkan diri dari perasaan riak dan takabur.

Dua tahun lalu percutian aku di Eropah sebenarnya tidak kesampaian. Dalam erti kata lain, ia tidak mencapai kepuasan. Aku telah dipergunakan oleh Si Jakun.

Selepas pulang ke Kuala Lumpur, aku terima balasan daripada yang berkenaan. Tiba-tiba salah seorang daripada mereka, tidak bertegur sapa dengan aku. Kedengaran cerita yang kurang enak. Rupa-rupanya, dua ekor ni tidak puas hati kerana tidak memasukkan perjalanan ke Venice dalam jadual percutian kami dan semasa di Barcelona aku membantah untuk menukar laluan ke Venice.

Jawapan aku mudah, kalau rasa nak pergi..uruslah sendiri, jangan babitkan aku, kerana Barcelona bandar seni. Aku perlukann masa untuk menghayati keindahannya. Mereka sebenarnya tidak tahu berdikari. Terdetik dzan yang mereka mengambil kesempatan. Tetapi ketepikan rasa buruk sangka.

Sebenarnya sebelum bertolak aku bukannya baik sangat dengan makhluk ni. Bila mereka dengar rancangan aku dengan senior sorang lagi untuk bercuti, mereka datang approach....tetapi kesudahannya hampeh.

Aku juga manusia, ada kelemahan tetapi kekurangan itu telah diperbesarkan walhal kealpaan mereka aku terus sembunyikan.

Dan siang tadi sewaktu di pejabat, seorang ini terus mengata di belakang. Kenapa persoalkan kerja aku? Tengoklah diri 9 tahun kerja mampukah menguasai pelbagai genre kewartawanan seperti berita am, luar negara dan bisnes. Hanya setakat satu bidang sahaja, itupun nak tunjuk hebat....pernah suruh buat liputan pilihanraya, merungut mengalahkan betina. Dia bising sebab tidak tahu nak buat kerja, peel ala-ala Cik Kiah mana boleh lasak mental dan fizikal. Semoga dengan sikap busuk hati yang berkenaan akan dipulangkan ke unit berita am, sebenarnya dia lupa selama ini dia dipinjamkan.

Kata-kata nista, tohmahan dan fitnah akan ada kesudahannya. Semoga Allah melapangkan dada untuk lalui ini semua. Demi hari esok yang lebih baik aku yakin yang dugaan ini, ada hikmahnya.

1 comment:

  1. Razali makhluk macam ni seperti melepas anjing tersepit. Tak pernah yahu rasa bersyukur dan lebih teruk berfikiran negatif... bestnya Eropah.....

    ReplyDelete